100HP Forum Forum Index
RegisterSearchFAQMemberlistUsergroupsfChatLog in
Reply to topic Page 1 of 1
Olieverbuik
Author Message
Reply with quote
Post Olieverbuik 
Onlangs heb ik weer olie moeten bijvullen. Halen andere panda rijders ook zo'n 6500 km per liter olie?
Kan ik het olieverbruik reduceren met andere olie? Ik gebruik momenteel de 5w40 olie die de fiat garage gebruikt.
Ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn met het olieverbruik.

View user's profile Send private message
Reply with quote
Heb alleen rond km.stand 9.000 een liter bij moeten vullen.Verder heb ik niet bij hoeven vullen tot aan de 20.000km-beurt die hij in december heeft gehad.

-Lester booskijkers
-Wheelspacers voor en achter(Novitec)
-Airbrush Fiat-logo op zekeringkastje(motorruimte)
-30mm verlaagd met Intrax veren

SHIT..Velg beschadigd... Sad
Dan maar 17" eronder na de winter!!Very Happy
View user's profile Send private message Send e-mail
Reply with quote
Ik zit bijna aan de 10.000 kilometer en heb er tot nu toe ongeveer 3/4 liter olie (10w40) bijgegooid. Dat is met stevig doorrijden (flink toeren maken) en een bezoekje aan de Nürburgring (waar het olieverbruik helemaal hoog ligt).

View user's profile Send private message Visit poster's website MSN Messenger
Reply with quote

- ik gebruik 0w40 olie (bij wamre motor zelfde dikte als standaard, maar bij koude motor iets dunner, dus smering komt sneller op gang)
- 2 bezoeken Nürburgring
- 1x Zandvoort (totaal 1 uur voluit gereden)
- ik rijdt stevig door, maar op snelweg meestel 120-140

merk wel dat er na een dagje RIng of Zandvoort iets meer verbuikt is.

Op zich lijkt me dit verbruik acceptabel... heb je nog een kleine beetje verversing tussen de beurten door!

Ik gebrui nu Castrol Edge Sport 0w40, hierna gooi ik er Mobil 1 0w40 in... die schijnt nét even iets dikker te zijn bij warme motor, waardoor er minder olie verbrand bij dik doorrijden.

Trouwens: 10w40 lijkt me nogal dik, affabriek zit er volgens mij 5w40 in... je hebt dan bij een koude start minder goede smering. Als je geen extreem hoog olieverbruiok heb moet je geen dikkere olie gebruiken... de w40 is gelijk, dus bij warme motor maakt het niet (of nauwelijks) uit.
(in de praktijk zal het weinig uitmaken.. je rijdt de auto zowieso eerst goed warm!!!)

Reply with quote
Gisteren de magische grens van 20.000km voorbij gereden. Maar aangezien ik niet iedere jaar aan die 20.000km zit (heb nu 20.000 gereden in 17 maanden) zal ik de HP jaarlijks naar de dealer in Alphen a/d Rijn brengen voor onderhoud. Hij heeft bij de 15.000km zijn eerste kleine onderhoud gehad en er is toen maar 3/4 olie in gegaan (5W40).

Ik heb wel van vrienden om me heen gehoord dat de 5W40 Shell Helix (synthetische olie) wel een duurzame is. Wellicht dat je dat kunt proberen. Very Happy

Die van ons heeft in 22.000 km precies een liter olie gebruikt.Lijkt me keurig!

Reply with quote
Het valt mij ook inderdaad mee. Maar goed ik houd het redelijk in de gaten en iedere keer als ik de auto was of poets neem ik ook een kijkje onder de kap en loop alle vloeistof niveau's door. Wink

Post Beste Jaap, 
Even over het olie verbruik,

Mijn 100HP kocht ik met 18.000km op de teller en toen ik de 23.000 bereikte moest ik ook al een liter bij vullen, daar waar het peil goed stond toen ik hem mee kreeg van de dealer!

Maar ik heb mij laten vertellen dat de 100HP's alswel de gewone Panda's echt olie en brandstofslurpers zijn,...........helaas:(

Ik probeer trouwens foto's van mijn 100HP op mijn profiel te krijgen maar het wil niet echt lukken, ben jij daar handig mee?

Alvast bedankt!

Groetjes Waylon

PS: De 15W40 olie Shell Helix is erg goed en zeker bij de wat vlottere rijders, ik ben daarop over gegaan dus ik laat het weten wat de resultaten zijn.(verwachting: over 2 maanden)

Reply to topic Page 1 of 1
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum